O cifrado melódico e harmónico
A tonalidade é un sistema de sons e de acordes que se organizan de maneira xerárquica, e no que a primeira nota da escala principal ocupa un lugar preferente, aparecendo con máis frecuencia e duración que o resto, e ocupando os lugares máis importantes das obras, como as partes fortes do compás, os comezos ou os finais. Esta nota chamada tónica actúa como unha especie de eixo sobre o cal orbitan o resto de sons da escala. Cando dicimos que unha peza está na tonalidade de Do maior significa que a nota do e o acorde de Do maior son esa nota e acorde centrais.
Cifraremos esta nota co número un cun acento circunflexo por enriba ( 1), mentres que para o acorde empregaremos o número romano correspondente (I). Lembra que para diferenciar o modo de cada tonalidade poderemos usar o nome da nota escrito con maiúsculas para o maior, e con minúsculas para o menor.

As notas de tónica e de dominante
Fíxate como neste Lied de Mozart o mi♭ e a nota de máis duración (c. 4), soe ocupar as partes fortes do compás (cc. 4, 9 e 10) e a melodía tende a dirixirse cara a ela coma no final (c. 10). É o son de tónica da tonalidade principal.
W.A. Mozart. An Chloe KV 524, cc.1-16
A segunda nota máis importante da tonalidade, a dominante, nome que provén do latín dominus, e que quere dicir “señor” ou “soberano”. Esta nota, que ocupa o 5º lugar da escala tamén ocupa un lugar importante nas melodías tonais. Fíxate a de veces que aparece esta nota na canción de Mozart.
Xa nos orixes da musical occidental, a modalidade, o sistema musical anterior a tonalidade, dispón de eixos melódicos sobre os cales xiran as pezas musicais. Estas “tónicas” do canto gregoriano chamábanse finalis e, o igual que na tonalidade, determinaban o nome do modo eclesiástico no que estaba a peza. Ademais a finalis tamén ocupaba un lugar destacado no canto, xa que soe comezar e rematar nela. Por outra banda, a nota equivalente á dominante ( 5) sería a nota de repercusión ou repercussio, tamén chamada corda de recitación ou nota tenor que é o son sobre a que se desenvolve a salmodia, e dicir, a recitación no canto gregoriano. Na peza Puer natus est o re desempeña este papel e ademais está a distancia de unha 5ª con respecto a finalis sol.
Puer natus est (Introito da Misa de Nadal)
O acorde de tónica e a función de tónica
Do mesmo xeito que existe unha nota central que prevalece nas melodías tonais, tamén temos acordes de tónica que mandan nas estruturas harmónicas. Escoita de novo a canción de Mozart, pero centrando desta vez a atención nos acordes de primeiro grao que aparecen no acompañamento de piano. Para ilustrar graficamente as funcións harmónicas de tónica empregaremos unha cor azul clara.
W.A. Mozart. An Chloe KV 524, cc.1-16 (parte de piano)







