Saltar navegación

3.4. Escala Lidia-dominante (acústica ou Prometeo)

Por que tantas denominacións?

Esta escala recibe tres denominacións dependendo do contexto de referencia que se tome coma orixe.

Se pensamos na súa orixe modal sería a escala,

Lidia dominante: É unha denominación moi descritiva xa que indica que consta dunha escala Lidia (coa 4) á que se lle inclúe a sétima de dominante (7↓ nota característica do modo mixolidio, ou modo da dominante).

Correspóndese co cuarto modo da escala menor melódica. Isto quere dicir que é a escala que xorde comezando na 4ª nota desa escala.

Esta é a denominación máis común, e a que recibe no ámbito da música popular (rock, jazz, pop)

Escala de harmónicos (sobretons): Fai referencia a que contén as notas da serie harmónica ata o harmónico 14:

Utilízase en toda a música que se basea no fenómeno físico harmónico (o canto mongol por harmónicos, a música espectralista francesa de Grisey e Murail.

O termo "escala acústica" foi acuñado por Ernő Lendvai, un grande estudoso da obra de Bartók, segundo cita Paul Wilson en “The music of Béla Bartók” , 1992.

Se tomamos como referencia a Skriabin:

Escala Prometeo: Esta denominación procede da obra de Aleksandr Skriabin (1872-1915) Prometheus: O poema do fogo, na que utiliza o denominado acorde místico que está composto pola superposición de intervalos de 4ª.

Ao despregar o acorde en forma de escala obtemos a mesma escala pero sen conter a quinta nota. Esta versión da escala ten 6 notas xa que carece da 5ª xusta (nota sol).

Actividade

Actividade 1. Entoa a escala sobre o acorde maior de tónica.

Actividade 2. Escoita e toca a melodía do theme Os Simpsons, baseado nesta escala.

Na música tradicional, esta escala de harmónicos pervive na música dos pobos do sur de Siberia, especialmente na música Tyvan.

Tamén é moi común na música da rexión nordeste do Brasil da rexión nordestina e conforma un dos modos da escala nordestina. Presente en xéneros como o Frevo e o baião 

La escala acústica aparece esporadicamente na música do século XIX, especialmente nas obras de Franz Liszt e Claude Debussy. No século XX desenvolve un papel relevante en particular na obra de Igor Stravinsky, Béla Bartók , e Karol Szymanowski, este último influenciado pola música popular das Terras Altas de Polonia.

Exemplo de Bartok:

Hora Lui timosca, Bártok

Na harmonía do jazz, onde se utiliza para acompañar aos acordes de séptima dominante 

Actividade

Actividade 1. Utilizando esta escala improvisa sobre esta base

Actividade 2. Utilizando unha estrutura de blues utiliza esta escala para improvisar.